۴۰ درصد بیکاران کشور فارغ التحصیل دانشگاهی هستند/ نسل چهارم دانشگاههای ما باید جامعهمحور باشد
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، علی خیرالدین در مراسم پژوهشگران برتر دانشگاه خوارزمی که عصر امروز در دانشکده علوم انسانی این مرکز آموزشی برگزار شد، خاطرنشان کرد: دانشگاه خوارزمی با ۱۰۳ سال سابقه کاری مشاهیر بزرگی همچون شهید رجایی پرورش داده است. در حال حاضر، کشور در نقطهای قرار دارد که باید ببینیم در چه جایگاهی هستیم و گفتمان ما منوط به پیشرفت علم و فناوری باشد.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۰ جایگاه ۱۶ را در دنیا داشته اما در حال حاضر به جایگاه ۱۵ از نظر تولید علم در جهان و جایگاه اول در منطقه رسیده است که با اختلاف زیادی از کشور ترکیه برتر هستیم.
وی افزود: در سال ۲۰۱۱، جایگاه فناوری و نوآوری کشور ما در جهان ۱۲۰ بوده که در حال حاضر به ۹۱ رسیده است. اما اقدامات و برنامههای زیادی لازم است تا حداقل به جایگاه ۱۵ یا ۱۶ جهان دست پیدا کنیم. جایگاه ۶۰ کشور ما در نوآوری به این معنا است که نتوانستهایم علم خود را تجاریسازی کنیم.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم اظهار کرد: نسل اول دانشگاههای ما آموزش محور، نسل دوم پژوهشمحور و سومین نسل ما دانشگاه کارآفرین بوده است اما باید نسل چهارم دانشگاههای ما جامعه محور باشد به گونهای که علاوهبر کارآفرینی، حلال مشکلات و پاسخگوی دغدعههای کشور نیز باشند.
خیرالدین بیان کرد: تحقیقات ما به سه دسته کاربردی، بنیادی و توسعهای تقسیم میشود که متاسفانه تمرکز کشور ما تنها بر روی تحقیقات بنیادی است، در حالیکه اگر چهار کار تحقیقی انجام شود باید سه مورد آن به صنعت، تولید ثروت و استقلال دانشگاهها برسد که این امر نیازمند رفتن دانشگاهها به سوی تحقیقات کاربردی است. در این مسیر نیازمند حمایت خیرین و حامیان مالی نیز هستیم که در وزارت علوم هم معاونت فناوری و نوآوری ایجاد شد تا ساختار امور اداری و استخدامی ما اصلاح شود.
وی در رابطه با برنامههای معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم عنوان کرد: مهمترین دغدغه ما ایجاد ارتباطی بین دانشگاه و پارکهای علم و فناوری است. اغلب دانشگاههای تهران دارای پارکهای علم و فناوری هستند که این امر گام مهمی است. همچنین توسعه فناوری نرم، علوم انسانی، هنر، معماری، انتقال فناوری و غیره از دیگر اقدامات ما است.
وی بیان کرد: ۴۰ درصد بیکاران کشور فارغ التحصیل دانشگاهی هستند و این موضوع حاکی از این است که ما نتوانستهایم دانشجو را برای بازار کار تربیت کنیم. شرکتهای دانشبنیان بیش از ۵۰ هزار فارغالتحصیل را در دل خود جا دادهاند که میتوان گفت این بستر مهمی برای اشتغال جوانان است.
خیرالدین خاطرنشان کرد: برای کاربردی کردن پژوهشها و جامعه محور کردن آموزش سامانه نان ایجاد شد که به معنای نظام ایدهها و نیازهاست و پلتفرمی است که در آن همه مردم میتوانند نیازهای خود را از این طریق رفع کنند. از طرفی پژوهشگر میتواند وارد این سامانه شود و با ملاحظه نیازها، راهکار و ایده ارائه دهد که این مقوله پیش زمینه رابطه صنعت با دانشگاه و پژوهشگر است.
وی افزود: اطلاعات این سامانه بهصورت منطقهای، کشوری و بینالمللی تقسیم شده است تا نیازهای هر شهر، استان و کشور بهطور دقیق مشخص شود و باید ارتباطی بین این ایدهها و نیازها برقرار کنیم تا گامی مهم برای فعالیت پژوهشگران در کشور باشد.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: از سوی دیگر پایاننامههای ما باید بر اساس نیازهای جامعه و کاربردی شدن تعریف شود که به حمایت از نخبگان و تقویت پارکهای علم و فناوری نیز منجر شود و همچنین راهبردی به سوی رفع نیازهای جامعه باشد.
انتهای پیام/۱۰۴/
انتهای پیام/